اخبار

یک قدم بزرگ برای دنیای واقعیت مجازی – برنامه UEVR

UEVR یه ابزار جدید و رایگان به هر بازی مدرنی که با موتور بازی سازی Unreal Engine ساخته شده باشه، پشتیبانی از واقعیت مجازی (VR) رو اضافه می‌کنه.

اگه از اوایل یک کاربر vr بودید، ممکنه یادتون باشه که VorpX یک ابزار پولی بود که قول میداد بازی‌های مختلف رو میشه با هدست VR اجرا کرد. VorpX برای بسیاری از خریداران ناامید‌کننده بود، و اکثر بازی‌ها رو فقط بصورت 3D روی یک صفحه مجازی نشون میداد و در اکثر موارد، تنها کاری که انجام میداد ترکینگ (ردیابی) سر بود.

برنامه یا ماد Universal Unreal Engine VR Mod یا همون (UEVR) ساخته شده توسط دولوپری با نام مستعار Praydog به مراتب بهتر از VorpX عمل میکنه، پشتیبانی واقعی از VR رو در اکثر بازی‌های PC که با Unreal Engine 4.8 به بالا ساخته شدند فراهم می‌کنه، حتی شامل Unreal Engine 5 هم میشه.

واقعاً UEVR به طور واقعی قابلیت VR (واقعیت مجازی) رو داخل موتور بازی سازی Unreal Engine فعال می کنه و با اجزای موتور بازی سازی بازی سازی مثل دوربین، کنترل‌کننده بازیکن و اشیاء درون بازی مثل اسلحه ها و… ارتباط برقرار کنه.

البته تجربه UEVR دقیقا مثل بازی های native یا همون بازی هایی که برای VR ساخته شدند نیست. مثلاً شما نمی‌تونید شمشیر را از بقل دستتون دربیارید یا اسلحه‌ها را به صورت دستی ریلود کنید، همچنین نمیتونید به صورت مستقیم با دست‌هاتون با تیر ها و لوت ها تعامل کنید. اما باز هم UEVR میتونه یک راه عالی برای تجربه بازی هایی باشه که میتونند حتی بیشتر از بعضی بازی های native سرگرم کننده باشند.

تستری با نام الکس نیکلاس بیش از صدها بازی رو با این ماد تست کرده و یک جدول کامل از بازی های پشتیبانی شده منتشر کرده که داخلش به قابل اجرا بودن یا نبودن بازی ها امتیاز داده، به اینصورت که:
(A و B به ترتیب یعنی بازی عالی یا خوب کار میکنه و C و D و E هم به ترتیب یعنی بازی اوکیه یا خوب کار نمیکنه یا اصلا کار نمیکنه).
لینک جدول رو براتون پایین صفحه قرار میدم

دوستان من خودم بازی High on Life رو با هدست Meta Quest 2 تست کردم و باید بگم عالی بود، ویدیوی آموزشی این برنامه رو بزودی توی یوتیوب آپلود میکنم

لینک ویدیوی یوتیوب (بزودی)

بیشتر بازی‌های ساخته شده با موتور بازی سازی Unreal باید بدون نیاز به تنظیمات زیادی به خوبی کار کنند، اگرچه برخی از بازی ها به یک روش پشتیبان برای رندرینگ سه‌بعدی به نام Synchronized Sequential نیاز دارند که بر عملکرد تأثیر می‌گذارد و به برخی از افکت ها مانند TAA و موشن بلور، گوستینگ اضافه میکند. با توجه به بازی و تنظیمات شما، حتی ممکن است مشکلاتی با افکت ذرات (Particle Effect) هم ایجاد شود.

UEVR قابلیت تنظیم بالایی دارد و از روش‌های کنترل متنوعی پشتیبانی می‌کند؛ از گیم‌پد معمولی یا موس/کیبورد در همه بازی‌ها تا پشتیبانی از کنترلرهای واقعیت مجازی با 3DoF (فقط چرخش) و ردیابی هدست در بسیاری از بازی‌ها.

با یک ویژگی به نام UObjectHook، حتی می‌توانید از UEVR برای تنظیم برخی بازی‌ها به منظور پشتیبانی از کنترلرهای واقعیت مجازی با 6DoF (قابلیت ایستادن و راه رفتن) استفاده کنید.

UEVR همچنین بیشتر رابط‌های کاربری بازی ها را به صورت خودکار بر روی یک صفحه مجازی شناور در جلوی شما نمایش میدهد و یک رابط کاربری مجازی ویژه برای تنظیم تنظیمات و پیکربندی پروفایل‌های بازی ها هم دارد تا یک بار تنظیمات هر بازی رو بیشتر انجام ندید.

UEVR رو می‌تونید به صورت رایگان از GitHub دانلود کنید که با تقریبا هر هدست واقعیت مجازی (VR) و کامپیوتر گیمینگی (PC) کار میکنه، از جمله هدست‌های Meta Quest از طریق Steam Link، Quest Link یا Virtual Desktop.

اگه مطمئن نیستید کدوم بازی‌هاتون از Unreal Engine 4.8 یا بالاتر استفاده می‌کنن، یک توسعه‌دهنده دیگه یک ابزار به اسم Rai Pal ساخته که می‌تونه UEVR رو نصب و به‌روز رسانی کنه و تمام بازی‌های پشتیبانی‌شده رو در کتابخانه‌ی شما پیدا کنه. حتی امتیاز سازگاری الکس برای هر عنوان رو نشون می‌ده و می‌تونه بازی رو مستقیما به حالت VR براتون اجرا کنه. (البته موتور بازی سازی هر بازی در صفحه استیم اون بازی مشخصه)

به یاد داشته باشید که اکثر بازی‌های عادی کامپیوتر بهینه‌سازی نشدند تا در وضوح و نرخ فریم‌های مطلوب VR اجرا بشن، بنابراین باید یک کارت گرافیک قدرتمند داشته باشید تا تجربه‌ی بی‌نقصی داشته باشید و در اکثر عناوین، تنظیمات گرافیکی را کاهش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *